Het Digitale Opkopers Loket (DOL) wordt steeds makkelijker en het webdossier Heling wordt steeds overzichtelijker. Graag informeren wij je hierover.
In browser weergeven
afbeelding1
ELI_8764-1

Beste beheerder van DOL,

 

Het nieuwe jaar is al weer twee maanden oud en we zijn vooral druk met het aansluiten van nieuwe gemeenten op het DOL. Steeds meer gemeenten zien de voordelen van ons mooie loket. Dat is een positieve ontwikkeling, die vooruitloopt op de verfijning van de wetgeving. Bij deze verfijning wordt het DOL verplicht voor het aanmelden van handelaren. Het debat hierover in de Tweede Kamer staat nu voor woensdag 2 april gepland.

 

In deze nieuwsbrief praat ik je graag bij over de verbeteringen die we hebben doorgevoerd in het DOL. Ook vertelt Rick Weldam van de gemeente Wageningen hoe hij samen met zijn collega's het DOL in zijn gemeente succesvol heeft geïmplementeerd. 

 

Ik wens je veel leesplezier.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom Lavalaye
Adviseur heling 

Automatische mail bij nieuwe aanmelding

We hebben het DOL verbeterd. De DOL-beheerder ontvangt automatisch een mail als er een nieuwe aanmelding van een handelaar is binnengekomen. Deze herinneringsmail ontvang je na 5 werkdagen. Je hebt dan nog 5 werkdagen om de mail op te volgen, want de maximale afhandeltijd is 10 werkdagen. In de mail attenderen we je erop dat er een aanmelding, wijziging of afmelding is gedaan in het DOL. Het is dan fijn als je deze melding binnen de afgesproken tijd oppakt. 

 

Waarom op tijd oppakken?

Aanmeldingen, maar ook wijzigingen en afmeldingen van handelaren, worden ter controle aan jou als DOL-beheerder aangeboden. Pas na jouw goedkeuring kan de handelaar een account krijgen voor het Digitaal Opkopers Register (DOR) of kan hij wijzigingen in zijn DOR-account doorvoeren. De handelaar zit vaak dus op jouw goedkeuring te wachten. Daarom stellen we het op prijs als je deze aanmeldingen in het DOL met voorrang oppakt.

 

Aanpassing handleiding DOL voor gemeenten
Ook de handleiding DOL voor gemeenten hebben wij aangepast op deze verbetering. Je vindt deze handleiding onder de knop 'Meer' en kies dan voor de categorie 'Documenten'. 

Nieuw in het DOL: gratis flyers en winkelmateriaal

Handelaren zijn verplicht elke aankoop van diefstalgevoelige, gebruikte en ongeregelde producten te registreren. Om de handelaren in jouw gemeente te informeren over deze registratieplicht is een folderbakje met een setje van 50 flyers beschikbaar. In de flyer wordt uitgelegd waarom handelaren adres en woonplaats moeten noteren van degenen van wie zij spullen opkopen. Je vindt deze flyer in het DOL onder de knop 'Meer'. Hier is de categorie Communicatie toegevoegd.

 

Communicatiematerialen voor handelaren
Bij deze nieuwe categorie Communicatie staan ook flyers, stickers en ID-covers. Deze kun je downloaden en/of bestellen en vervolgens onder je handelaren verspreiden. De handelaren kunnen met de flyers en stickers hun klanten informeren over de registratieplicht. Met de ID-covers scannen handelaren het identiteitsbewijs van hun klanten zonder de privacygevoelige gegevens die niet nodig zijn voor de registratieplicht. Je kunt de materialen bestellen door het bestelformulier in DOL te mailen naar highimpactcrimes@minjenv.nl.

DOL succesvol instrument in aanpak ondermijning

Voor de gemeente Wageningen is ondermijning één speerpunt in hun veiligheidsbeleid 2023 - 2026. “Eén van de onderdelen van ondermijning is het voorkomen van heling”, licht Rick Weldam, adviseur Openbare Orde en Veiligheid in de gemeente Wageningen toe. “Het Digitale Opkopers Loket (DOL) is dan, samen met het Digitale Opkopers Register (DOR), uitermate geschikt om hierop te acteren. Daarom heeft Weldam het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) gevraagd welke handelaren in zijn gemeente de meldingsplicht hebben voor het DOL. Hiervoor heeft hij een lijst van de Kamer van Koophandel (KvK) toegestuurd gekregen. Met deze lijst zijn ze in Wageningen voortvarend aan de slag gegaan.

Lees het hele interview

Graag je medewerking met harmonisatie DOL-DOR

Uit onze administratie blijkt dat niet alle handelaren die geregistreerd zijn in het Digitaal Opkopers Register (DOR) zich hebben aangemeld voor het DOL. Dit kan per gemeente verschillen, dus controleer dit voor jouw gemeente. Het is wel  belangrijk dat zij zich aanmelden in het DOL. Hiervoor vragen we je medewerking en we helpen je er graag bij. Hoe? Dat lees je hierna. 

 

Benaderen handelaren zonder DOL 
Je kunt bij het CCV een lijst opvragen met handelaren in jouw gemeente die wel in het DOR zijn geregistreerd, maar niet in het DOL. Deze handelaren kun je dan benaderen door een mail te sturen en te vragen zich aan te melden bij het DOL. Je kunt de flyer Aanmelden DOL met DOR-account meesturen. Hierin staat uitgelegd hoe zij zich aanmelden als ze een DOR-account hebben. Belangrijkste boodschap is dat zij hiervoor het e-mailadres van hun DOR-account gebruiken, ook als zij inmiddels een nieuw e-mailadres hebben. Hiermee voorkomen wij dat een nieuw account voor DOR wordt afgegeven, terwijl dat niet nodig is. 

 

Help je mee? 

Fijn als je in jouw gemeente aan de slag gaat met het harmoniseren van de handelaren in DOR en DOL. Stuur een mail naar dol@hetccv.nl en je ontvangt zo snel mogelijk de lijst met handelaren voor jouw gemeente. Alvast hartelijk dank!

Ga naar het DOL

Meer informatie

Heb je vragen? Stuur dan een mail naar dol@hetccv.nl. Dan krijg je zo snel mogelijk antwoord van ons. 

    afbeelding1
    Facebook
    LinkedIn
    X
    Instagram

    Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, Churchilllaan 11, 3527 GV, Utrecht, webredactie@hetccv.nl

    Afmelden Voorkeuren beheren