Het Digitale Opkopers Loket (DOL) wordt steeds makkelijker en het webdossier Heling wordt steeds overzichtelijker. Graag informeren wij je hierover.
In browser weergeven
afbeelding1
Algemeen_strand_palmboom_vakantie_shutterstock_1020470851-min

Beste beheerder van DOL,

 

Met de zomervakantie voor de deur informeer ik je graag nog even over enkele belangrijke zaken binnen de aanpak van heling en de verbetering in het Digitale Opkopers Loket (DOL). Ook hebben we een mooi voorbeeld uit Barneveld van een praktisch handboek voor het controleren van het DOL en het DOR. Daarnaast hebben we een video gemaakt met 8 handige tips voor een succesvolle controle van het DOL en het DOR door boa's.

 

Ga je binnenkort op vakantie?
Vergeet dan niet een vervanger te regelen voor jouw werkzaamheden in het DOL. Als een handelaar zich meldt bij een gemeente moet de aanmelding binnen 10 werkdagen gecontroleerd en goed- of afgekeurd worden. Ook tijdens de vakantieperiode. Is er in jouw gemeente maar één DOL-beheerder? Zorg er dan voor dat een collega toegang krijgt tot het DOL en de e-learning heeft gedaan. 

 

Ik wens je een zonnige en veilige vakantie! 

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom Lavalaye
Adviseur heling 

Automatische mail verbeterd met directe link naar melding

Als DOL-beheerder ontvang je automatisch een mail als er een nieuwe aanmelding van een handelaar is binnengekomen. Deze herinneringsmail maakt het jou nog gemakkelijker, omdat er nu een directe link inzit naar de melding van de handelaar. Je ontvangt deze mail na 5 werkdagen. Je hebt dan nog 5 werkdagen om de mail op te volgen, want de maximale afhandeltijd is 10 werkdagen. Het is  fijn als je deze melding binnen de afgesproken tijd oppakt. Ook in de vakantie. 

 

Waarom op tijd oppakken?

Aanmeldingen, maar ook wijzigingen en afmeldingen van handelaren, worden ter controle aan jou als DOL-beheerder aangeboden. Pas na jouw goedkeuring kan de handelaar een account krijgen voor het Digitaal Opkopers Register (DOR) of kan hij wijzigingen in zijn DOR-account doorvoeren. De handelaar zit vaak dus op jouw goedkeuring te wachten. Daarom stellen we het op prijs als je deze aanmeldingen in het DOL met voorrang oppakt.

 

Goed voorbeeld doet goed volgen: DOL in aanwijzingsbesluit opnemen

In de gemeente Voorschoten is naast het verplichte Digitaal Opkopers Register (DOR) ook het Digitaal Opkopers Loket (DOL) opgenomen in het aanwijzingsbesluit. Dit betekent dat het in de gemeente Voorschoten gewenst is dat het DOL door aanwijzing wordt gewaarmerkt als enig toegestaan registratiesysteem, zoals bedoeld in artikel 2:68 van de Algemene Plaatselijke Verordening. Door dit expliciet in het aanwijzingsbesluit op te nemen, stimuleert de gemeente handelaren om zich aan te melden in het DOL. Op deze manier is er altijd een compleet, up-to-date, digitaal bestand van de handelaren in de gemeente beschikbaar. Ook ben je als gemeente op de hoogte waar welke handelaar zich in jouw gemeente bevindt. 

Nieuw handboek biedt boa’s efficiëntie en structuur

De gemeente Barneveld heeft een nieuw handboek ontwikkeld dat de regels, procedures en aanpak voor boa’s bij controles in kaart brengt. Dit handboek is specifiek voor controles van het Digitale Opkopers Loket (DOL) en Digitale Opkopersregister (DOR) in de aanpak van heling. Dit handboek, dat Anna Meurs als onderdeel van haar afstudeeropdracht heeft samengesteld, biedt helderheid en praktische handvatten voor de dagelijkse handhaving.

 

Uitgebreid digitaal document

Het handboek is op dit moment een digitaal document en bevat meerdere hoofdstukken, waaronder de controleprocedures, bevoegdheden van boa’s en hoe overtredingen herkend en afgehandeld kunnen worden. Daarnaast is er aandacht besteed aan de-escalerende situaties, een onderwerp dat tijdens een recente controle naar voren kwam. “We merkten dat dit soms echt een uitdaging was. Daarom hebben we specifieke richtlijnen toegevoegd om boa’s hierbij te ondersteunen,” legt Anna uit.

Lees het hele interview

Acht handige tips voor een succesvolle controle DOL/DOR

Het Digitaal Opkopers Loket en het Digitaal Opkopers Register zijn essentieel bij de aanpak van heling en ondermijnende criminaliteit. Om deze twee instrumenten succesvol in te zetten, is het belangrijk dat boa's regelmatig controles uitvoeren bij handelaren. Belangrijk hierbij is dat deze controles goed worden voorbereid. We hebben een video gemaakt, waarin we acht handige tips geven om de controles door boa's zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

Bekijk de video

Meer informatie

Heb je vragen? Stuur dan een mail naar dol@hetccv.nl. Dan krijg je zo snel mogelijk antwoord van ons. 

    Ga naar het DOL

    afbeelding1
    Facebook
    LinkedIn
    X
    Instagram

    Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, Churchilllaan 11, 3527 GV, Utrecht, webredactie@hetccv.nl

    Afmelden Voorkeuren beheren