Het Digitale Opkopers Loket (DOL) wordt steeds makkelijker en het webdossier Heling wordt steeds overzichtelijker. Graag informeren wij je hierover.
In browser weergeven
afbeelding1
Heling1-1

Beste beheerder van DOL,

 

De zomervakantie is voor velen weer achter de rug. Hopelijk hebben jullie het lekker gehad en energie opgedaan voor de laatste drie maanden van het jaar. Wij hebben in de tussentijd niet stilgezeten en hebben in het webdossier Heling en in het Digitaal Opkopers Loket (DOL) veel verbeteringen doorgevoerd. Met als doel het voor jou steeds eenvoudiger te maken om je taak als gemeentelijke DOL-beheerder uit te voeren. In deze mail lees je meer over de belangrijkste verbeteringen van de release van vandaag en aanpassingen op de website. Ook geven we aan wat jij ermee kunt in jouw organisatie of naar buurgemeenten. 

 

Heb je na het lezen van deze mail nog vragen of suggesties? Mail deze dan naar dol@hetccv.nl, dan gaan wij ermee aan de slag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tom Lavalaye
Adviseur heling 

Tweestapsverificatie is nu standaard voor alle gebruikers

 

In het DOL is de zogenaamde 'Two Factor Authenticatie' (2FA) om veilig in te loggen nu als standaard ingesteld voor alle gebruikers. Je hoeft dit dus niet meer zelf te doen. Je kiest alleen nog of je de verificatie per e-mail wilt ontvangen of dat je dit met je authenticatie app doet. Op deze manier gaan we allemaal zorgvuldig om met de persoonsgegevens die we in het DOL gebruiken.  

 

Werkwijze inloggen DOL met 2FA

Nadat je je gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevuld, klik je op de knop 'Inloggen'. Je ziet dan in je scherm de tekst 'Verzend beveiligingscode'. Bij 2FA staat de optie standaard op e-mail authenticatie. Klik op de knop 'Versturen'. Je ontvangt de beveiligingscode binnen enkele seconden per e-mail. Typ de zes cijfers van de code uit je e-mail achter het kader met de tekst 'Verificatie Beveiligings Code'. Klik op de button 'Versturen' en je logt dan automatisch in het DOL in.

 

2FA verificatie met authenticatie app

Standaard gaat het inloggen in het DOL via e-mail verificatie. Als je al gebruikmaakte van 2FA of Multi Factor Authenticatie (MFA), dan verandert er niets voor jou. Wil jij liever met de authenticatie app inloggen in plaats van met e-mail? Dan kun je 2FA heel gemakkelijk ‘upgraden’ naar MFA. Dat is zelfs aan te raden. Je klikt hiervoor rechts bovenin op ‘Account instellingen’. Vervolgens klik je op ‘Wijzig beveiligingsinstellingen’ en kies je inloggen met de Authenticator App.

 

 

Lees waarom 2FA zo belangrijk is

Welke gegevens van de handelaren controleer je?


Als een nieuwe handelaar zich registreert, voer jij als DOL-beheerder bij de gemeente de controle hierop uit. Het is belangrijk dat je de volgende gegevens controleert:

  • Komt de naam van de eigenaar/directeur overeen met de eigenaar/directeur in de KvK-module? 

  • Heeft de eigenaar/directeur zijn privéadres en privégegevens goed ingevuld? Controleer deze gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). 

  • Is de externe opslaglocatie goed ingevuld? Doel hiervan is om overzichtelijk weer te geven of een eventuele voorraad buiten de vestigingslocatie ligt opgeslagen. Dit kunnen meerdere locaties binnen en buiten de gemeente zijn.

 Tip: Let ook op typefouten 

Neem contact op met handelaar na mail over afkeuring DOL

 

Het kan gebeuren dat je als DOL-beheerder een nieuwe aanmelding van een handelaar goedkeurt, maar het DOR deze afkeurt. Vanuit het DOR wordt dan een mail gestuurd naar de handelaar met de reden van de afkeuring. Jij ontvangt deze mail in de cc. Het is dan aan te raden contact op te nemen met deze handelaar om ervoor te zorgen dat hij zich alsnog goed registreert en een DOR-account krijgt. Anders voldoet de handelaar wel aan de meldplicht, maar niet aan zijn registratieplicht. Hierdoor komen er verschillen tussen het aantal handelaren in het DOL en het aantal handelaren in het DOR. En dat willen we zoveel mogelijk voorkomen. 

Zegt het voort!


Ruim 170 gemeenten werken al met het DOL. Daar zijn we blij mee, want zo pakken we heling, witwassen, diefstal en ondermijning gezamenlijk aan. Maar het zou nog mooier zijn als alle gemeenten werken met het DOL. Daarom hebben we een duidelijk overzicht gemaakt van welke gemeenten wel en niet met het DOL werken. Doet jouw buurgemeente nog niet mee? Fijn als jij hem wilt wijzen op de voordelen van het DOL, want dan wordt de aanpak in jouw gemeente ook succesvoller. Gebruik hiervoor onze nieuwe flyer over Heling of stuur deze video over heling of het DOL. 

Ga naar het DOL

Meer informatie

Heb je vragen? Stuur dan een mail naar dol@hetccv.nl. Dan krijg je zo snel mogelijk antwoord van ons. 

    afbeelding1
    Facebook
    LinkedIn
    X
    Instagram

    Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, Churchilllaan 11, 3527 GV, Utrecht

    Afmelden Voorkeuren beheren